tisdag 6 maj 2014

"Vänta" kommando

Vänta betyder för mig stanna kvar men i vilken position som helst och byt gärna om så önskas.

Jag använder kommandot när jag ska gå in och handla i affären och inte vill binda Kira, när jag är på besök hos någon eller när vi har paus vid träningstillfällen.


Kira har ett bra vänta som vi har tränat på i två år. Bilden ovan visar henne på vänta på Drottninggatan i Stockholm tillsammans med de andra hundarna i gruppen en väldans massa turister. 

Med Halo så har jag dragit mig för att träna det eftersom det är ganska tråkigt att lägga tid på när det finns så mycket man vill lära valpen. Men faktum är att hon verkar inte behöva så mycket träning. Efter 3 kurstillfällen hos Fria hundar så har hon redan förstått begreppet såväl att hon kan ligga kvar, på avstånd från mig och med andra valpar gåendes förbi. Troligtvis är det en kombination av att hon är en lugn valp, vår stadga träning och de få gånger vi övat vänta tidigare som har gjort susen. 


Fördelen med att det har gått så bra med att vänta är att nu är det mycket roligare att träna på det!

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/12231269/?claim=rypmp3ygt45">Följ min blogg med Bloglovin</a>

1 kommentar: