lördag 10 maj 2014

Just do it

Idag har jag och Kira tävlat agility i Uppsala. Diskade två av tre lopp och hade 10 fel på hopploppet och kom på femte plats.

Varken jag eller Kira kan speciellt mycket om agility. Egentligen kan man säga att Kira kommit mycket längre än mig. Med en annan förare skulle hon säkert ha gjort bättre resultat. Men både jag och Kira behöver erfarenhet och därför har vi bokat upp tävlingar hela maj. 



Att ta med oss från idag:

Bra saker:
Kira är tillräckligt bra för att klara en självständig ingång i slalom. Lita på henne!

Kira går inte ut slalomet, spring på.

Bakombyten fungerar toppen! 

Fick till en mycket bättre gunga än jag trott. 

Springer obekymrat upp på A-hindret och hon har inga som helst problem med däcket eller platta tunneln. 

Behöver jobba på:
Hon tror att balansen är gungan och blir osäker - träna på att säga balans och ge henne förståelse för att det är bara att springa på.

Hon hoppar av A-hindret. Prata med henne och visa tydligare tills vi tränat klart kontaktsfältet.

Jag måste lära mig att inte släppa henne med blicken och inte sluta handla när jag springer!

Jag måste prata mer! Inte bara springa på. (T.ex på muren som hon sprang förbi istället)

Träna på att ta utsidan av hinder. Lägger jag på för mycket tryck rundar hon hindret. 

Kolla på iaf 2 hundar innan vår start, för jag glömmer bort banan annars!


Nej, vi kommer inte ta några pinnar, iaf inga välförtjänta, den närmsta tiden. Men vi kommer lära oss väldigt mycket den här månaden. Jag behöver bara ta åt mig och ta med mig mina misstag så kommer vi snart att gå ut och tävla för pinnar vi också. Men tills dess så är jag eld och lågor över att vi kom på plats 5 av 46.


Visst är det lite läskigt att gå ut på plan och inte veta hur det ska gå så jag beställde mig ett par agility-dedikerade tights för att hålla mig motiverad.


http://www.youtube.com/watch?v=Qdd-zDL7FcA
http://www.youtube.com/watch?v=NIL9bC0wVgU

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar