torsdag 8 maj 2014

Tillgiven eller kärleksfull

Tillgiven - lojal, fäst vid, trogen, öm
Kärleksfull - Innerlig, kärvänlig, älskande

När jag skaffade Kira så hade jag en bild av en hund som alltid skulle vilja vara med mig. Hon skulle alltid välja mig och vi skulle ha en sån där speciell relation som man bara har med en hund som verkligen älskar sin matte. Det skulle vara vi två mot världen. Och visst fick jag det jag önskat mig och lite mer..


Lämnar jag Kira till en hundvakt så lägger hon sig vid ytterdörren och är ledsen tills jag kommer tillbaka. Försöker min syster ta med henne på promenad utan mig springer hon och gömmer sig. Försöker husse ta med henne på en löptur så springer hon hem utan honom. 

Visst värmer det i hjärtat men är inte alltid så praktiskt.

När jag skaffade Halo så hade jag istället en bild om en kärleksfull hund. Eftersom det är något av det bästa jag vet. Jag har träffat många väldigt keliga Border Collies och fick en drömbild om att Halo skulle vara en av dom. 



Halo blev ett mellanting. Hon är inte kelig på det viset att hon försöker krypa in under skinnet på dig. Men hon vill gärna vara nära och söker gärna sig till närhet självmant. Vilket är otroligt mysigt! Även om hon gärna hade fått vara en av dom som är ännu keligare så är jag glad att hon är en "myshund".


Kira är helt enkelt en hund med mycket integritet och som värdesätter vår relation mycket medans Halo älskar alla som vill ha en relation med henne och kan sitta kvar i evigheter om hon får kärlek och klappar. 


Ibland undrar jag om det är en slump att jag fått två hundar som är som jag föreställt mig eller hur mycket av deras små personligheter jag har påverkat/skapat själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar