onsdag 7 maj 2014

Att gå sakta

Jag använder sakta i vardagen för att få hundarna gå lugnt vid mig. Antingen vid sidan eller bakom. Enda kriteriet är att inte gå om.


Kira tycker att sakta är tråkigt och vill gärna prova att gå förbi lite titt som tätt. Enda gången jag kan lita på att hon är kvar länge är om jag haft orsak att bli arg på henne. Då kan man nästan glömma bort att hon är med för hon är så följsam. Men och andra sidan så behöver jag sällan använda sakta med henne eftersom jag alltid kan lita på att hon sköter sig. De få gånger jag använder ordet är om hon är för uppspelt, typ fått vittring på ett rådjur, eller när vi möter människor eller hundar för att visa hänsyn. 

När jag lär in sakta så blockerar jag vägen för hunden samtidigt som jag säger sakta. Tar ett kliv in framför och visar med öppen hand att jag inte vill att hon passerar. Man får vara envis och konsekvent och börja med korta perioder. Viktigt är såklart att säga Varsågod eller Häråt när det är okej att gå förbi igen.

När jag skulle börja med sakta med Halo så anade jag att det skulle bli en lång tjatig process. Jag grundade det på att det tagit 2 år med Kira och inte ens nu har hon slutat testa gränserna. Men jag hade fel visade det sig. Jag har övat sakta ett tiotal ggr och jag kan nu säga sakta när hon är framför, upptagen av något intressant och hon bromsar in och lägger sig bakom.

Just nu så tar hon kommandot ganska hårt och håller sig lite väl långt bakom. Så nästa steg är att få henne lite mer avslappnad och glad i "sakta". 

1 kommentar: