torsdag 7 augusti 2014

Ett halvår med Halo

Drömmen med Halo var att få en hund med mer energi och fart. Lättlärd så som man tror border collies är, utan att veta säkert eftersom jag aldrig haft en själv förr. Hon skulle hur som helst vara ett nytt blad som inte skulle få samma misstag som jag gjort med Kira. Hon skulle lära sig älska att leka och hon skulle inte få slå på apporten med tassarna. Vi skulle träna massor och ut och tävla när hon var ett år.


Verkligheten blev att jag inte haft träningssuget med Halo. En blandning mellan att jag känner mig överväldigad över allt vi har kvar och att hon inte riktigt är redo, för mycket unghund och störningskänslig. En sammanfattning av vad vi har jobbat med hittills och vad vi behöver börja jobba mer på.

Grunder (Alla grunder vi jobbar med i fallande ordning efter hur väl hon kan det)
Byta leksak snabbt som en vessla
Viktförskjutning i lek
Plocka upp apport och rusa tillbaka
Snabba inkallningar
Släppa leksak på tack
Fri signal
Nosduttar 
Varsågod
Stadga
Klara färdiga gå/ladda halsband 
Stå/sitt/ligg (även på avstånd och i rörelse)
Frivilliga ingångar
Burlek
Följsamhet/bakåtmarsch
Kloss
Cirkelarbete
Skicka runt föremål
Bjuda på beteenden/shaping
Backa
Hoppstå 

Träning vi behöver fokusera på
Komma tillbaka med leksak
Fotgående
Raka lägganden
Apportering/hålla fast
Ingångar i fart
Signalkontroll
Ställande under gång
Vara mer klickerklok (shaping med godis)
Störning
Uthållighet
Kedjor

Något jag fortfarande väntar på, är att hon ska gå igång på begreppet shaping med godis. Hon bjuder på beteenden under korta stunder tills hon tycker att hon kan vänta ut mig. Och det är oavsett belöningsfrekvens. Med lek är det annat, men jag får inte till lika många repetitioner när vi kampar emellan.


Sen har vi vardagslydnaden. Vilket har iof flugit lite lätt ut genom fönstret i den här åldern hon är i nu.

Men det hon kan idag
Gå lös i de flesta situationer
Bra inkallning
Blixtsnabb häråt
Kan vänta i lugnare situationer
Passera hundar utan att hälsa
Visslan
Nej kommando
Vänta på tillåtelse att gå ur bilen/ur huset
Klippa klor
Lämna ifrån sig ben och liknande
Stanna kommando 

Vardagslydnad vi behöver fokusera på
Kunna vänta när andra leker eller tränar agility
Vänta när jag gömmer mig
Bryta sitt skällande vid tillsägelse
Inkallning från lek

Jag försöker intala mig själv att det är okej att vi inte kommit längre i träningen än vi har. Jag förstår så klart att vi säkert kommit längre än vissa och inte kommit så långt i jämförelse med andra. Men det är inte så lätt att inte känna sig stressad. Det finns så många duktiga hundtränare och hundar som avancerar snabbt och det är svårt att inte dras med i det racet. Försöker ta ett djupt andetag och tänka att vi kommer komma dit när vi är redo.

Note to self! Hundträning ska vara kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar